Your browser does not support JavaScript!
image
image
image
image
105
زیلوبافی

زیلوبافی

زیلو  شکل تکامل یافته از حصیر است و بافندگان آن از حصیر الهام گرفته‌اند و این فرش ارزشمند در کاشان  و یزد بافته می‌شود که  از جمله مهم‌ترین هنرها و صنایع دستی ایران به‌شمار می‌رود . این  زیرانداز در ایران تاریخی کهن دارد . به یقین می‌توان گفت بافت زیلو قرن‌ ها قبل از اسلام رایج بوده است چرا که شواهد موجود نشان می‌دهد در قرون اولیه اسلامی زیلو جز فرش‌های شناخته شده بود و بافت آن در بیشتر مناطق پهناور ایران رواج داشت . به ویژه آنکه زیلو کاربرد فراوانی در اماکن مذهبی داشت و از طرفی می‌توان گفت نام آن با بنای مذهبی گره خورده بود .

زیلو نوعی فرش یا زیر انداز شبیه به گلیم است که با نخ و پنبه با رنگ روشن و تیره بافته و در تکایا ، مساجد و حسینیه ها از آن استفاده می‌شود زيلو يكي از قديمي ترين دست بافته هاي كاشان است كه بنا به نوع آب و هواي كويري وگرم و خشك ، سازگاري خاصي با محيط دارد  و زير اندازي است از تار و پود پنبه كه در اندازه هاي مختلف  ( با توجه به  سفارشات ) و معمولا" در روش سنتي به صورت دو رنگ براساس نوع بافت اجرامي شود .

زیلو در نقش و بافت شباهت بسیاری به حصیر دارد و همانند حصیر یکی از موارد استفاده آن در مساجد ، مصلی و اماکن متبرکه است . کارشناسان احتمال می‌‌دهند که زیلو بافی تکامل شیوه بافت حصیر باشد یا اینکه بافندگان آن از شیوه بافت حصیر بهره برده اند . به هرحال زیلو از کهن ترین فراورده‌ های دست بافته است که دیرینگی آن را پیش از برآمدن اسلام می‌‌دانند . اما در این نکته که خاستگاه این نوع بافته و محل شکل گیری آن کجا است ، اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد .

رنگ زیلو :

زیلو بر خلاف سایر فرش ‌های تولید شده در ایران از تنوع رنگی کمی برخوردار است . اگر چه تعداد رنگ‌هایی که به طور مجزا در زیلوها به کار می‌رفته قابل توجه است ، هر فرش به تنهایی معمولا دارای دو رنگ بوده است ؛ مانند سبز ، نارنجی ، آبی ، سفید ، سورمه‌ای ، سفید ، گلی ، سفید ، قهوه‌ای ، سفید ، زرشکی ، سفید و گلی ، آبی . این سادگی و بی‌پیرایگی باعث شده است که زیلو با معماری مکانی که مفروش کرده بود ، هماهنگ شود . خاصه زیلوهای مسجدی که رنگ آبی و سفید آن تطبیقی کامل با رنگ کاشی‌ های فیروزه‌ای و رنگ آجرکاری‌ ها و گچ‌ بری ‌ها داشته است . بسیاری از نقوش زیلو نیز متأثر از نقش‌های آجرکاری‌ها و کاشی‌کاری‌های مساجد بوده است .

نقشه های زیلو:

زیلو دارای نقش های گوناگون و فراوان است و همین امر موجب برتری آن نسبت به سایر دست بافته های بدون پرز است . در زیلو ، نقش های مشترک سایر دست بافته ها و نیز نقش های معماری تزیینی نیز بافته می شود .

نقش های زیلو در هیچ یک از هنرهای تزیینی دیگر یافت نمی شود . تعداد این نقش ها بسیار است ، و این امر ، نشانه ابتکار استاد کاران و تسلط سنتی ایشان بر زیبایی شناسی این نوع دست بافت است .  این نقش ها و نقش مایه ها ، نام هایی محلی دارند . برخی از زیلوها تک نقش اند که پرکاربرد ترین نقشه است و بافت آن ساده و فقط نوشته ای در حاشیه مبنی بر وقف آنها بافته می شود ؛ برخی دیگر از زیلو ها سجاده ای و دارای نقش و نگار ترکیبی اند .

مهارت سنتی بافت زیلو در فهرست میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است

لطفا رای خود را به این مطلب ثبت کنید
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید
      نظرات دیگران